Friday, December 13, 2013

Banjir!



Secara tulus, aku tak pernah ingat apa-apa peristiwa berkaitan main air banjir..
Cuma dulu masa kecik-kecik ada la satu insiden ni..

Kampung aku kat Kedah, Kota Kuala Muda.. area sawah bendang, dekat r ngan muara sungai kan.. haruslah ada aktiviti banjir saban tahun.. 
Family aku balik kampung ada la 2x setahun kot..

Bila balik kampung tidur ramai2, tak pun satu family satu tilam nipis tu dan satu kelambu..
So, satu malam ni, tengah2 syok tidur, tiba2 mak aku kejut,

" Adik! Adik kencing tilam eh?? habis basah!! "
(ye..mak aku gtu, apa2 aku kena dulu..)

Haruslah aku blur...seingat aku mana ada aku kencing tilam lagi dah masa tu..
Sekali tengok, banjir,air dah masuk rumah..
*Boleh bayangkan tak perasaan aku kena accuse tu..mujur masa tu kecik lagi..*

Btw,itu je memori yang aku ada pasal banjir..mungkin sebab intonasi mak aku yg terus melekat dalam kepala ni..

Sekarang ni kan area Pantai Timur terjejas teruk ngan banjir ni.. 
Kesian tauu.. Aku ada gak saudara-mara ngan kawan2 and family diorang kat Pahang ngan Terengganu.. Nerves tau.. Dahla aku ni pesen kalau risau,tak reti nak tanya..so,risau la sorang2.. Doa sorang.. Xpe kot..huhu..

Ape2 pon, aku doakan,semuanya selamat.. Dan semoga Allah mempermudahkan segala kesulitan yang dihadapi.. Semoga semua yang terkesan tabah dengan apa yang berlaku..

“Dan sungguh Kami benar-benar akan menguji kamu dengan sedikit rasa takut, kelaparan, dan kekurangan harta, hilangnya jiwa, dan sedikitnya buah-buahan…"(Surah al-Baqarah : 155)

"Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…." (al-Baqarah 286)

No comments:

Post a Comment