Tuesday, May 21, 2024

Yoodo berhenti beroperasi selepas Ogos 2024?

 


Yoodo, telco digital yang popular kerana membolehkan pengguna memilih pelan mengikut kesesuaian mereka, akan berhenti beroperasi dalam beberapa bulan lagi. Menurut notis di laman web mereka, Yoodo akan ditamatkan pada 29 Ogos 2024. Ini semua sebahagian daripada perjanjian dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) lepas penggabungan Celcom dan Digi.

Buat masa ini, pelanggan Yoodo masih boleh guna perkhidmatan Data, Suara, dan SMS tanpa sebarang gangguan. Maklumat lanjut, termasuk pilihan untuk tukar pelan, akan dikongsi pada 17 Jun 2024. Ada kemungkinan pelanggan Yoodo sekarang akan ditawarkan pilihan untuk beralih ke salah satu pelan prabayar CelcomDigi.

Penjualan Yoodo termasuk semua aset, seperti hak harta intelek, pekerjaan staff, kontrak, pajakan, dan semua pelanggan. CelcomDigi perlu cari pembeli baru yang tak berkaitan dengan Celcom, Digi, atau pemegang saham mereka. Sekiranya tiada pembeli, Yoodo perlu berhenti operasi dalam masa 3 bulan selepas tempoh penjualan berakhir, iaitu Ogos 2024. Pada Ogos lepas, CEO CelcomDigi Datuk Idham Nawawi kata ada banyak minat dari pelbagai pihak tempatan dan antarabangsa untuk beli Yoodo. Beliau tekankan kehadiran kuat Yoodo dalam eSports dan harap pemilik baru boleh mengembangkan jenama ini.

Pada Jun 2022, MCMC umumkan yang Yoodo, sebuah Pengendali Rangkaian Maya Mudah Alih (MVNO) di bawah Celcom, perlu dijual dalam tempoh 18 bulan selepas penggabungan dengan Digi selesai. Memandangkan penggabungan selesai pada 30 November 2022, tempoh 18 bulan itu kini telah sampai ke penghujung. Penjualan ini diperlukan untuk memastikan industri telco kekal kompetitif. Selain itu, Celcom dan Digi perlu tubuhkan unit bisnes yang berasingan untuk urus operasi MVNO mereka, memastikan ada pemisahan yang jelas dari bisnes mudah alih runcit yang digabungkan.

Dengan pengumuman terbaru ini, nampaknya CelcomDigi belum berjaya cari pemilik baru untuk Yoodo.

Kesimpulannya, ini adalah perpisahan yang menyedihkan kepada Yoodo, telco kecil yang hebat. Selepas dari tarikh tersebut, tiada lagi 20GB untuk RM20 yang mesra poket, kebebasan untuk memilih pelan mengikut apa yang kita perlu setiap bulan, dan kegembiraan akses 5G percuma. Harap ada pelan-pelan lain yang mampu mengisi kekosongan berbentuk Yoodo dalam hati kita.

Selamat tinggal, Yoodo.

Jadi, lepas ni nak guna pelan apa pula?

No comments:

Post a Comment